روزی روزگاری : برادرجان نمی‌دونی چه دلتنگم… | نقد و بررسی بازی Brothers : A Tal…

تب‌های اولیه

شادی کودکان را جدی بگیریم ؛ راز کودکان شاد ابتدا سال ۲۰۱۳ برای و کنسول‌های نسل هفتم منتشر شد و توانست نظر اکثر منتقدین را به خود جلب کرده و در نهایت برای نسخه‌ متای ۹۰ را به دست آورد و در ادامه بر روی پلتف‌های دیگر ازجمله کنسول‌های نسل هشتم نیز منتشر شد و بازخوردهای مثبتی نیز دری کرد برادر‌ها افسانه‌ی دو پسر، د و ماجراهای دو برادر را روایت می‌کند که در پی ین اکسیر حیات برای نجات پدر بیمارشان از مرگ، راهی سفری طولانی می‌شوند ماجرای ۴ ، ۵ ه‌‌ جذاب و پرپیچ‌ و خمی که در ادامه با یکدیگر ابعاد مختلف آن را بررسی خواهیم کرد لازم به ذکر است که این نقد برای نسخه‌ی نوشته شده است د ابتدا با مهم‌ترین و بهترین بخش یعنی د آن شروع می‌کنیم این بخش پنج دقیقه‌ی ابتدای را لو می‌دهد با میان‌پرده‌ای شروع می‌شود که از همان ابتدا ما را شریک غم و اندوه برادر کوچک می‌کند او گریان بر سر مزار مادر خود نشسته و صحنه‌ی مرگ او را به یاد می‌آورد به یاد می‌آورد که تلاش کرد تا مادر را از غرق شدن نجات دهد اما توان و قدرت انجام آن را نداشت سپس برادر بزرگ‌تر او را صدا می‌زند تا پدر را که حال وخیمی دارد باهم نزد طبیب روستا ببرند طبیب می‌گوید که کاری از دستش ساخته نیست انگار غم این خانواده تمامی ندارد و اندوه و رنج مرگ یک عزیز،  قرار است به شکل دیگری بر سر آنان آوار شود اما خب یک ‌راه برای زنده ماندن پدر وجود دارد و آن‌هم ین اکسیر حیات است که اگرچه دور است، اما به‌غیراز اهمیت شادی در کودکان ین آن، چاره‌ای نیست تقریباً در همین میان‌پرده‌ی اول ما را عمیقاً درگیر و همدرد این خانواده می‌کند قطعاً نمی‌تواند تا پایان همین‌قدر تیره و غمگین بماند و شاهد فرازها و نشیب‌ها و خوشی‌ها و غم‌های بسیاری خواهیم بود اما به‌طورکلی غمی در سراسر نهفته که گویی از دید سازندگان، واقعیت این جهان  است و باید آن را پذیرفت و با آن کنار آمد در ماجراهایی را تجربه خواهیم کرد که به‌شدت تأثیرگذارند و تا مدت‌زمانی طولانی در ذهنمان باقی می‌مانند د‌های مملو از عشق و نفرت، از وفاداری و خیانت، از صداقت و ، از انسانیت و رذالت که همه و همه در غالب افسانه‌های دوران کودکی‌مان بسیار ساده روایت می‌شوند ه‌د‌هایی که تا پایان نه‌تنها خسته‌کننده نمی‌شوند، بلکه هرلحظه جذاب‌تر و بدیع‌تر به نظر می‌رسند کجاست مادر؟ کجاست گهواره‌ی من؟ نکته‌ای که در سراسر به‌شدت اما کاملاً نامحسوس جاری است، دیدگاه روانشناسانه و پایه‌ی سازندگان به روابط شخصیت‌هاست معمولاً در خانواده‌ای با دو فرزند با اختلاف سنی بالای دو سه سال، فرزند بزرگ‌تر مسئولیت بیشتری می‌پذیرد و به اصول اخلاقی‌ای که توسط والدین به فرزندان منتقل‌شده، پایبندتر است

همچنین از اعتمادبه‌نفس بیشتری هم بهره می‌برد زیرا در اغلب ‌های دوران کودکی مقابل برادر خود پیروز شده حال‌آنکه فرزند دوم، اغلب اوقات به نسبت سن خود باهوش‌تر و زیرک‌تر از فرزند اول عمل می‌کند دلیل این امر چگونه کودکی شاد تربیت کنیم آن است که از خواهر یا برادر بزرگ‌تر بسیار آموخته و همیشه هم‌نشین فردی بوده که چند سال بیشتر از خود تجربه داشته است در د ما برادر کوچک‌تر به خاطر مقصر دانستن خود در مرگ مادر، همیشه احساس عذاب وجدان و ناتوانی می‌کند و به‌شدت به برادر بزرگ خود واه است سازندگان هم کاملاً این تجربیات روان‌شناختی را در خود رعایت کرده‌ و رابطه‌ی عمیق این دو برادر را جان‌مایه‌ی د قرار داده‌اند که این امر را بسیار بالا می‌برد با هم از غروب و سایه رد شدیم # گیم‌پلی یک هراندازه که دارای د خوب و جذابی باشد، نهایتاً باید گیم‌پلی خوبی هم داشته باشد تا به موفقیت برسد اول‌ازهمه ذکر این نکته ضروری است که کنترل این خاص است و من به‌شخصه در دیگری این نوع کنترل را مشاهده نکرده‌ام در این باید هم‌زمان هر دو برادر را باهم هدایت کنیم که چه بر روی کیبورد و چه دسته، این امر بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود آیا تابه‌حال سعی کرده‌اید که با یک دست خود دایره و با دست دیگر مربع بکشید؟ دقیقاً همین چالش را در این هم خواهید داشت نکته‌ای که در ابتدا کمی نگرانتان خواهد کرد اما بعد از حدود نیم تا یک متوجه خواهید شد که به توانایی جدیدی دست پیداکرده‌اید و خواهید توانست نسبتاً راحت دو برادر را کنترل کنید مطمئناً این یادگیری برایتان تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش خواهد بود سازندگان باهوش با نبوغ خود کاری کرده‌اند که این نوع کنترل به ابزاری برای نشان دادن نزدیکی این چگونه کودکی شاد داشته باشیم دو برادر هم تبدیل شود که بهتر است چگونگی آن را خودتان مشاهده کنید درواقع اگر این نوع هدایت در مورد دو فرد غریبه بود نمی‌توانست تا این اندازه جذاب باشد گیم‌پلی نیز دجموع روان و خوش‌دست بوده و ترکیب آن با مناظر زیبای تجربه‌ی لذت‌بخشی را به دارد در مورد معماهای شاهد معماهای شااری مثل معماهای ‌های یا که همگی بدیع و خلاقانه باشند نخواهیم بود اما معماها هیچ‌گاه هم بی‌منطق و خسته‌کننده نیستند معماهای نه آن‌قدر ساده‌اند که جذابیت نداشته باشند و نه آن‌قدر زمان‌بر و وقت‌گیر که ریتم خوب د را برهم بزنند اما اگر معماها اندکی چالشی‌تر بودند و نیاز به خلاقیت بیشتری داشتند دجموع شاهد تجربه‌ی بهتری بودیم بریم نزدیک‌تر؟ # نریم؟ # گرافیک می‌رسیم به گرافیک که طبق معمول از دو منظر فنی و هنری قابل‌بررسی است گرافیک فنی طبیعتاً در برابر ‌های بزرگِ با گرافیک بالای نسل هشتم حرفی برای گفتن ندارد اما قطعاً کیفیت آن را تحسین خواهید کرد و از آن کاملاً راضی خواهید بود دلیل این امر آن است که با یک کوچک مستقل نهایتاً ۵ ه طرفیم که یک و نیم هم بیشتر حجم ندارد و همچنین تمی کارتونی دارد و در این مقیاس و در مقایسه با ‌های مستقل مشابه، گرافیک واقعاً باکیفیت است

همچنین من پس از چهار بار تمام کردن باگی در آن مشاهده نکردم برخلاف گرافیک فنی، گرافیک هنری در ‌های مستقل یا ایندی معمولا بسیار تعیین‌کننده بوده و گاهی نیز برگ برنده‌ی یک ‌ به‌شمار مدیریت شادی در کودکان رفته است در مورد گرافیک هنری این فقط و فقط می‌توان از واژه‌هاای چون شاار، بی نظیر یا فوق‌العاده استفاده کرد مانند سفری است در سرزمینی پرزوراز، پر از زیبایی محیط‌هایی متنوع از درون غار گرفته تا کوه‌های یخ‌زده از جنگل‌های سرسبز گرفته تا روستاهایی با ساکنینی که کاملاً پویا و زنده خلق‌شده‌اند شاید گفتن این جمله تکراری باشد اما در بسیار پیش می‌آید که دسته یا کیبورد را کنار بگذاریم و فقط و فقط تماشا کنیم حتی برای این منظور نیت‌هایی در بعضی مناطق تعبیه‌شده‌اند که روی آن بشینیم و منظره‌ی روبرو را همچون تابلویی نقاشی تماشا کنیم یادم می‌آید روزی دوستی که خیلی هم نمی‌کرد از من خواست ‌ای را به او معرفی کنم که بتواند در آن سفری انجام دهد و به جاهایی برود که در واقعیت اان انجام آن را ندارد بلافاصله همین را به او معرفی کردم زیرا واقعاً مثل سفری رؤیایی است که هیچ‌گاه نمی‌توانیم در زندگی واقعی شبیه آن را تجربه کنیم شفق قطبی همیشه زیباست در اینجا زیباتر! صداگذاری و موسیقی صداگذاری در به‌خوبی انجام‌شده و صداهای طبیعت مثل رود و باد و یا زوزه‌ی گرگ‌ها و پارس سگ‌ها، صدای کودکان روستا و # کاملاً طبیعی کارشده‌اند تا هر چه بیشتر ما را در غرق کنند شخصیت‌ها در صحبت می‌کنند اما نه به انگلیسی، حتی نه به آلمانی و نه به فرانسوی و فارسی آن‌ها به زبان خودشان صحبت می‌کنند که زبان ابداعی است و بیشتر شبیه آواهایی است که انسان‌های راز کودکان شاد نخستین به کار می‌برده‌اند باوجود این نوع حرف زدن عملاً دیالوگی را نخواهیم شنید اما تک‌تک افکار و احساساتشان از چهره و لحن گفتار و نگاهشان پیداست این امر از طرفی باعث به وجود آمدن تجربه‌ای یگانه در شده که مثل آن را جایی ندیده‌ایم و از طرفی دیگر را از ظرف ان و زمان خارج کرده و ارتباط با دنیای آن بسیار عمیق‌تر و نزدیک‌تر شده است موسیقی در یک‌کلام محشر بوده و زیبایی را دوچندان کرده است نت‌های ساده‌ای که در قطعه‌ی اصلی با ویولن به محزون‌ترین شکل من نواخته می‌شوند در کنار سازهای دیگر که به آن زینت می‌بخشند همیشه و همیشه زیبا و دل‌نشین‌اند و روح را نوازش می‌کنند موسیقی‌ای که نه‌تنها کاملاً هماهنگ با محیط و د است بلکه می‌توان خارج از هم آن‌ را بارها و بارها شنید و لذت برد جمع بندی سفری است کوتاه اما عمیق

سفری است رؤیایی به سرزمین‌هایی خیالی و مناطقی با مناظر بدیع و زیبا سفری است خاطره‌انگیز و پاجرا شروعی طوفانی و دارد و پایانی بسیار تأثیرگذار که تا مدت‌ها در ذهنمان باقی می‌ماند ترکیب د با گیم‌‌پلی‌ای جالب و نو در کنار موسیقی زیبا و گرافیک هنری بی‌نظیر همه و همه هم‌زمان، اوج لذت را به دارند اگرچه لذت بردن از این‌همه زیبایی مخاطب خاص و عمیق می‌خواهد اما سادگی آن می‌تواند پلی باشد برای مهاجرت مخاطب عام از ‌های عظیم تجاری و تکراری به آثاری کوچک که عشق و معرفت در تاروپودشان جاری است


روزی روزگاری : برادرجان نمی‌دونی چه دلتنگم… | نقد و بررسی بازی Brothers : A Tal…

which_wordpress_blog: 
https://mjeanss.wordpress.com/?p=141|||142368109