جادوی صدا: نگاهی به روند توسعه ابزارهای ذخیره سازی صدا (قسمت اول)

تب‌های اولیه

ا درمان میگرن با طب سنتی بیش از ۱۴۰ سال از اولین موفقیت های بشر برای ضبط و بازپخش صدا می گذرد ابزارهای ابتدایی ذخیره سازی و بازپخش صدا تنها می توانستند صوت را با کیفیتی پایین و برای مدتی کوتاه ذخیره کنند؛ اما همین نیز موجب شگفتی بشر بود و در نگاه عموم، دست کمی از سحر و جادو نداشت لیکن امروزه ضبط و بازپخش صدا به بخشی عادی و پیش پا اده از زندگی و ابزارهای مورد استفادهما تبدیل شده اند که توجه چندانی به آن ها نداریم از زمانی که دانشمندان موفق به ایجاد اولین ابزارهای ذخیره سازی صدا شده اند، پیشرفت در این زمینه همچنان ادامه داشته و خواهد داشت در این مجموعه از مقالات نگاهی خواهیم داشت به تولد و سردرد میگرنی چیست سیر تکامل ابزارهای ذخیره سازی صدا؛ فرایندی که در دوران انقلاب و با ابتدایی ترین ابزارهای انیکی شروع شد و ا به سرویس های آنلاین استریم موزیک رسیده است با باشید مجموعه جادوی صدا؛ نگاهی به روند توسعه ابزار های ذخیره سازی صداجادوی صدا نگاهی به روند توسعه ابزارهای ذخیره سازی صدا بخش دوم جادوی صدا نگاهی به روند توسعه ابزارهای ذخیره سازی صدا بخش سوم و پایانی اولین تلاش هااگر بخواهیم تاریخچهذخیره سازی صدا را به طور کامل بررسی کنیم، باید به بیش از هزار سال پیش بازگردیم پیش از آن که انسان موفق شود اصوات طبیعی صدای انسان، حیوانات و را ثبت کند، اولین تلاش ها بر ذخیره میگرن به‌ همراه تشعشع نور سازی و بازسازی اصوات تولید شده توسط آلات موسیقی تمرکز داشتند شاید بتوان از نوشتن نوت های موسیقی به عنوان اولین تلاش بشر در این زمینه نام برد؛ اما در قرن نهم میلادی، سه برادر ی موسوم به برادران بنو موسی که اهل خراسان بودند و در بغداد زندگی می کردند، ابزاری تولید کردند که با ک نیروی آب و استوانه های خاص می توانست موسیقی را به صورت خودکار پخش کند استوانه هایی که پین های کوچک در سطح آن ها قرار داشت تا اواسط قرن نوزدهم میلادی جزو معدود ابزارهایی بودند که اان بازتولید موسیقی به صورت خودکار را فراهم می کردند این سه برادر، علاوه بر اختراع این ابزار، ماشینی برای نواختن فلوت تشخیص سردرد میگرنی نیز اختراع کردند نمونه ای بازسازی شده از ساز خودکار برادران بنوموسی پیش از موفقیت انسان در ثبت صداهای طبیعی و بازپخش آن ها، برخی ابزارها به طور رایج برای تولید موسیقی به صورت خودکار مورد استفاده قرار می گرفتند شناخته شده ترین ابزارهای پخش موسیقی در آن دوران جعبه های موسیقی و پیانولا بودند در ادامه نگاهی مختصر به این ابزارها خواهیم داشت جعبه های موسیقیجعبه های موسیقی ابزارهایی هستند که به ک شانه های فلزی کوچک اصوات مختلفی تولید می کنند در ابتدا به جای شانه های فلزی از ترکیب چکش ها و زنگ های فلزی استفاده می شود و تولید صدا به وسیلهبرخورد چکش ها با زنگ های مختلف میگرن در کودکان انجام می شد؛ اما با معرفی شانه های فلزی، اندازهاین ابزارها به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد استوانه هایی که درون جعبه های موسیقی قرار داشت دارای خارهای بودند و حین چرخش استوانه این خارها با تیغه های موجود روی شانهفلزی برخورد می کردند با برخورد خارهای موجود روی استوانه با تیغه های شانهفلزی، این تیغه ها به لرزش در می آمدند و صدا تولید می شد

یک جعبهموسیقی ساده استوانه و شانهتولید کنندهصدا در تصویر دیده می شوند در سال ۱۸۸۶ آلمانی ها برای اولین بار به جای استوانه های فلزی از دیسک های فلزی که برجستگی هایی روی سطح آن ها وجود داشت استفاده کردند؛ ساخت دیسک های فلزی از استوانه سردرد های میگرنی در فصل تابستان ها آسان تر بود و همین مسئله باعث شد جعبه های موسیقی بیش از پیش فراگیر شوند بین سال های ۱۸۹۵ تا ۱۹۰۵، جعبه های موسیقی با دیسک های گردان بیشترین فروش را تجربه کردند و پس از آن تدریجا جای خود را به پیانولا و فونوگراف ها دادند با این وجود، تولید کنندگانی در ، ژن و ایالات متحده همچنان به تولید جعبه های موسیقی ادامه می دهند و آن ها را به عنوان اشیاء کلکسیونی به فروش می رسانند در سال ۲۰۰۱، بیورک گومندسودواتیر، خوانندهسرشناس ایسلندی در آلبومی با عنوان از جعبه های موسیقی با دیسک های گردان استفاده کرد برای شنیدن یک نمونه می توانید این آهنگ را چک کنید برخی دیگر از خوانندگان درمان سردرد میگرنی  نیز در آهنگ های خود از اصوات تولید شده توسط جعبه های موسیقی استفاده می کنند اگر می خواهید با چگونگی کارکرد جعبه های موسیقی بیشتر آشنا شوید؛ از شما دعوت می کنیم نگاهی به این فیلم داشته باشید تماشای ویدئو در یوتیوبپیانولا و رول های پیانورول های پیانو کاغذهایی هستند که سوراخ هایی در آن ها بریده شده و به شکل طومار پیچیده می شوند این رول ها درون پیانوهایی که پیانولا خوانده می شوند قرار می گیرند رول کاغذی روی سطحی که ترکر بار نامیده می شود قرار می گیرند؛ ترکر بارها دارای سوراخ هایی هستند و هرگاه که یکی از سوراخ های موجود روی رول روی یکی از سوراخ های ترکر بار قرار می تشدیدکننده های میگرن گیرد، نوتی نواخته می شود پیانولا برای پخش موسیقی از پنوماتیکی استفاده می کرد که در زمان خود بسیار پیچیده بود در صورتی که از دنبال کنندگان سریال وِست وُرلد باشید، مطمئنا استفاده از پیانولا را در تیتراژ آغازین و برخی قسمت های این سریال مشاهده کرده اید پیانولا در این تصویر رول کاغذی روی ترکربار قرار گرفته است پیانولا دارای یک پمپ باد است و از طریق پدال هایی باد به درون این پمپ دمیده می شود با قرار گرفتن سوراخ های رول روی سوراخ های ترکربار، ش هوا ایجاد می شود؛ هر سوراخ نیز به لوله ای وصل است که در انتهای دیگر به یکی از چکش های پیانو متصل شده است حرکت چکش ها موجب برخورد پیشگیری از ابتلا به میگرن آن ها با سیم های پیانو می شود و صدا تولید می گردد اولین پیانولا در سال ۱۸۷۶ به نمایش گذاشته شد و تولید انبوه آن ها از سال ۱۸۹۶ تا ۲۰۰۸ در جریان بود در اوائل قرن بیستم این ابزارهای پخش موسیقی بسیار پرطرفدار بودند؛ به گونه ای که تنها در سال ۱۹۰۲ بین ۷۰٫۰۰۰ تا ۷۵٫۰۰۰ پیانولا و یک تا یک و پانصدهزار رول پیانو در ایالات متحده به تولید رسیده بود مزیت اصلی پیانولا این بود که به شنوندگان اجازه می داد از موسیقی نواخته شده توسط بزرگ ترین هنندان لذت ببرند هرچند اقبال پیانولا و رول های پیانو از سومین دههقرن بیستم رو به کاهش بود، اما تولید رول ها تا سال ۲۰۰۸ ادامه داشت امروزه مواد غذایی میگرن زا این رول های کاغذی جای خود را به فایل هایی با فت داده اند که کار رول های کاغذی را به صورتانجام می دهند برای مشاهدهچگونگی استفاده از پیانولا و نواخته شدن موسیقی با رول های کاغذی، بدنیست این ویدئو را تماشا کنید تماشای ویدئو در یوتیوبعلاوه بر وسائل فوق، ابزارهای دیگری نیز برای بازتولید موسیقی مورد استفاده قرار می گرفتند که از میان آن ها می توان به ارگ های گردان اشاره کرد

این ارگ ها از استوانه های چوبی با خارهای فلزی برای تولید موسیقی استفاده می کردند؛ هرچند در برخی نمونه های رول های کاغذی جایگزین استوانه ها شده بود از نظر ساختار و اندازه این ابزارها در اشکال مختلفی داروهای تسکین دهنده  تولید می شدند؛ برخی از آن ها تماما انیکی بودند و برخی دیگر نیز دارای اجزای پنوماتیک یا هیدرولیکی بودند برای تولید اصوات مختلف نیز از روش های مختلف نظیر شانه های فلزی، زنگ ها و استفاده می شد استوانهچوبی ارگ گردان با خارهای فلزی ذخیره سازی صدای انسان به صورت فیزیکیاولین تلاش ها برای ذخیره سازی صدای انسان به میانهقرن ۱۹ میلادی باز می گردد پس از آن نیز افرادی مانند توماس ادیسون، الکساندر بل و امیل برلینر این مسیر را ادامه دادند در ادامه با این تلاش ها و نتایج آن ها بیشتر آشنا می شویم فنوتوگرافحیات ابزارهای ذخیره سازی و بازپخش صدا مدیون تلاش های پیشگامانهمخترعی دلایل سردرد میگرنی به نام ادوارد لئون اسکات دومارتین ویل است این مبتکر فرانسوی موفق به ساخت اولین ابزار ذخیره سازی صدا شد؛ با این وجود، وی نمی توانست صدای ضبط شده را بازتولید کند ابزاری که او موفق به ساخت آن شده بود فنوتوگراف نام گرفت و آن در ۲۵ مارس ۱۸۵۷ ۵ فروردین ۱۲۳۶ شمسی به ثبت رسید دومارتین ویل کار خود را از سال ۱۸۵۴ با مطالعهمتون پزشکی در ارتباط با آناتومی گوش انسان شروع کرد فنوتوگراف از مخروطی تشکیل شده بود که صدا را در خود جمع می کرد، پس از آن صدا به دیافراگمی انعطاف پذیر منتقل می شود و این دیافراگم نیز به یک قلم متصل بود این قلم تغییرات صدا را روی کاغذ در برخی موارد چوب یا درمان گیاهی میگرن شیشه ثبت می گرد برای ثبت مداوم تغییرات صدا، اهی به فنوتوگراف متصل بود که با چرخاندن آن کاغذ جابه جا می شد؛ کاغذی که اعات صوتی روی آن ثبت شده بود فنوتوگرام نامیده می شد نمونه ای بازسازی شده از فنوتوگراف دومارتین ویل در ادامه با هاری دانشمندی آلمانی به نام رودولف کوئینگ اختراع خود را بیش از پیش بهبود بخشید؛ اما از این ابزار تنها برای ثبت ویژگی های صدا و امور آزمایشگاهی استفاده می شد و این دانشمند موفق نشد صدای ذخیره شده را بازسازی کند جالب است بدانید که در سال ۲۰۰۸، فنوتوگرامی پیدا شد که اعات صوتی کافی روی آن ثبت شده بود و دانشمندان موفق شدند صدای ذخیره شده را که به سردرد های میگرنی و افسردگی شخص دومارتین ویل نسبت داده می شود بازسازی کنند؛ صدایی که قدمت آن به یک قرن و نیم پیش باز می گردد در این ویدئو می توانید به صدای دومارتین ویل که طی چندین مرحله بازسازی شده گوش دهید در هر مرحله با انجام تغییراتی کیفیت صدا بهبود یه است تماشای ویدئو در یوتیوبفونوگراف و رقابت ادیسون و بلگویا تا هفتمین دهه از قرن نوزدهم میلادی، به ذهن کسی خطور نکرده بود که می توان با معکوس ساختن فرایند ثبت صدا در فنوتوگراف، می توان صدای ثبت شده را بازسازی کرد

در سال ۱۸۷۷، چارلز کراس، شاعر و مخترع فرانسوی دری گه اگر خطوط ثبت شده روی فنوتوگرام روی سطی دیگر حکاکی شود، از شیارهای ایجاد شده خود درمانی سردرد میگرنی می توان برای بازسازی صدای ثبت شده استفاده کرد در دسامبر ۱۹۷۷، پیش از آن که کراس بتواند ایدهخود را عملی کند، جوانی وارد دفتر نشریه شد و دستگاهی را به مسئولان نشریه نشان داد، وی پس از ارائهتوضیحاتی اندک، اه چرخان دستگاه را به حرکت درآورد تا حاضرین را شگفت زده کند در کمال شگفتی، افراد حاضر صدایی که از دستگاه پخش می شد را شنیدند، صدایی که می گفت صبح بخیر حال تان چطور است؟ نظر شما در مورد فونوگراف چیست؟این جوان توماس ادیسون بود که دستگاه خود را فونوگراف نام گذاری کرده بود اختراع ادیسون شباهت زیادی به فنوتوگراف دومارتین ویل داشت، با این تفاوت که قلم استفاده شده در فنوتوگراف، انواع بیماری میگرن به جای ثبت اعات روی کاغذ، شیارهایی را روی استوانه ای با پوشش قلع ایجاد می کرد اه دستگاه نیز وطیفهچرخاندن و جابه جایی استوانه را بر عهده داشت؛ با قرار گرفتن تیغهقلم در استوانه و چرخش مجدد آن، صدای ثبت شده بازسازی می شد نمونه ای از فونوگراف تولید شده توسط الکساندر بل اما مشکل اصلی اختراع ادیسون این بود که قلع در برای فشار و ضربه مقاومت چندانی نداشت رقیب سرسخت ادیسون، الکساندر بل، قلع را با موم جایگزین کرد استوانه های مومی بل نسبت به استوانه های ساخته شده توسط ادیسون مقاوم تر بودند و کیفیت صدای ذخیره شده نیز بالاتر بود؛ به همین دلیل، این استوانه ها در میان م از مقبولیت علائم سردرد میگرنی بیشتری برخوردار بودند اه های دستی نیز بعدها جای خود را به موتورهای الکتریکی و فنرهای کوکی دادند به واسطهتمرکز ادیسون بر پروژه های دیگر، از جمله پروژهپنج سالهتوسعهخطوط برق ، وی تمرکز کمتری روی فونوگراف داشت این مسئله باعث شد بل در این زمینه بر ادیسون پیشی گیرد بل دستگاه خود را که از استوانه های مومی استفاده می کرد گرافوفون نامید و تدریجا بهبودهای مختلفی در آن ایجاد کرد او شرکتی با نام شرکت گرافوفون ولتا تاسیس کرد، سپس این شرکت با شرکت دیگری به نام شرکت گرافوفون ادغام شد؛ شرکتی که از ادغام این دو به وجود آمد، امروزه با نام شناخته می شود که یکی از زیجموعه های شناخته داروهای میگرن شده است و همچنان در زمینهتولید موسیقی فعالیت می کند در ویدئوی زیر می توانید جزئیات فونوگراف را مشاهده کنید تماشای ویدئو در یوتیوبتولد گرامافونشاید امروزه کسی فونوگراف را نشناسد، اما حتی نسل جدید نیز دست کم در فیلم ها و سریال ها گرامافون را دیده اند در وسین دههقرن نوزدهم، امیل برلینر رااری ارائه داد تا به جای استفاده از استوانه های مومی، موسیقی روی دیسک های مسطح ذخیره شود او دستگاه ساخته شده را گرامافون نامید برتری اصلی گرامافون بر گرافوفون این بود که تولید دیسک های مسطح به مراتب از تولید استوانه ها ساده تر بود، ظرفیت ثبت صدا نیز در این دیسک ها بیشتر بود و می سردرد میگرنی چیست و چطور درمان می شود؟ شد به سادگی از آن ها استفاده کرد گرامافون برلینر شرکتی با نام شرکت ماشین سخنگوی ویکتور تاسیس کرد؛ این شرکت دیسک ها یا همان صفحات گرامافون را در اندازه های مختلف عرضه می کرد موارد به کار رفته در این صفحات نیز دست خوش تغییراتی می شد، اما از میانهقرن بیستم تا ، اکثر این صفحات از وینیل ساخته می شوند و به همین دلیل صفحات گرامافون را صفحات وینیل نیز می نامند

از نظر ظرفیت ثبت صدا نیز در نمونه های اولیه حداکثر مدت زمان ضبط صدا چهار دقیقه بود، اما با پیشرفت های بعدی، در هر سمت از صفحات گرامافون اان ذخیره۴۵ دقیقه موسیقی فراهم شد در ویدئوی زیر می توانید یکی از اولین نمونه های داروهای پیشگیری کننده گرامافون را در حال پخش موسیقی مشاهده کنید تماشای ویدئو در یوتیوبگرامافون ها تدریجا پیشرفت کردند و اجزای الکترونیکی بیشتر و بیشتری به آن ها اضافه شد امروزه این دستگاه های توسعه یه معمولا نامیده می شوند؛ رکورد پلیرها از صفحات چرخان، تقویت کنندهالکترونیکی آمپلیفایر و بلندگو تشکیل شده اند در مقابل، صفحات چرخانی نیز وجود دارند که برای پخش صدا به تقویت کنندهالکترونیکی و بلندگوهای جداگانه نیاز دارند علاوه بر ذخیره سازی موسیقی، برخی سازمان ها از صفحات وینیل برای مقاصد دیگر استفاده می کردند برای مثال، کتابخانهملی از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۴ از صفحات وینیل برای تهیهکتاب هاله میگرن ها و مجلات صوتی برای افراد نابینا استفاده می کرد این صفحات نسبت به صفحات گرامافون معمولی ظرفیت بالاتری داشتند و صرفا برای ذخیره سازی صدای انسان مناسب بودند؛ دلیل این مسئله این است که صفحات گرامافون عادی با سرعتی حدود ۳۳ دور در دقیقه چرخش می کنند، اما در این صفحات سرعت چرخش به حدود ۸ دور در دقیقه دقیقه محدود است و کیفیت کمتری دارند فلامینگو نمونه ای از یک صفحهچرخان تمام الکترونیکی تولد دوبارهصفحات وینیلاز دید افرادی که خود را از جملههواداران پر و پا قرص موسیقی به حساب می آورند، گرامافون هیچ گاه نه است گرامافون ها که از ابتدای قرن نوزدهم مهمان خانه های م بودند، علائم میگرن چشمی توانستند در مقابله با ابزارهای مغناطیسی ذخیره سازی صدا نیز از خود مقاومت نشان دهند به گونه ای که با وجود فراگیر شدن نوارهای کاست و ابزارهای مشابه، بسیاری همچنان ترجیح می دادند از صفحات وینیل برای گوش دادن به موسیقی استفاده کنند در دههنود، با شروع استفاده از سی دی ها و فراگیر شدن ابزارهای ، ستارهبخت گرامافون و صفحات وینیل تدریجا رو به افول نهاد اما در سال ۲۰۱۶، آمارها نشان دهندهروی آوردن مجدد م به سوی صفحات وینیل بودند بر اساس مقاله ای که سال گذشته در نشریهگاردین منتشر شد، دو عامل اصلی باعث رشد فروش صفحات وینیل بودند اولین عامل، مرگ خوانندگان سرشناسی مانند دیوید درمان میگرن چشمی بوئی بود که باعث شده بود م تصمیم بگیرند آلبوم های آن ها را در قالب صفحات وینیل تهیه کرده و به عنوان یادگار حفظ کنند دومین عامل نیز رشد سرویس های استریم موسیقی بود، افرادی که موسیقی مورد علاقهخود را در سرویس هایی مانند اسپاتیفای پیدا می کردند، تصمیم می گرفتند تا آن ها را به صورت فیزیکی و با فتی که حسی نوستالژیک با آن ها القا می کرد تهیه کنند شایان ذکر است که رکورد پلیرهای ف کیفیت کمابیش قابل قبولی دارند و کیفیت صدا به گونه ای نخواهد بود که افراد را از خرید صفحات وینیل پشیمان کند؛ البته به شرطی که از دستگاه مناسبی استفاده کنید و صفحهوینیل نیز در شرایط خوبی باشد رشد عوارض سردردهای میگرنی وینیل در سال های اخیر به حدی بوده که مجبور شد مجتمع تولید صفحات وینیل خود در ژن را مجددا راه اندازی کند در ویدئوی زیر می توانید نمونه صدای پخش شده توسط یک رکورد پلیر مدرن را بشنوید تماشای ویدئو در یوتیوبتفیفوناگر اهل آلمان نیستید، احتمال کمی وجود دارد که با تفیفون آشنا باشید این ابزار ذخیره سازی موسیقی همچون ترکیبی از چندین ابزار ذخیره سازی موسیقی است که در قالب یک دستگاه قرار گرفته

کارتریج های تفیفون شبیه به کاست های - هستند که نوارهای مغناطیسی را در خود جای می دهند؛ اما در تفیفون به جای نوارهای مغناطیسی از نوارهایی شیاردار استفاده شده و همانند صفحات وینیل، داروهای مورد استفاده در درمان میگرن  با جابه جایی سوزن روی این شیارها صدا تولید می شوند تفیفون و کارتریج های موسوم به تفی این دستگاه در سال ۱۹۳۰ و توسط مخترعی آلمانی به نام کارل دنیل اختراع شد در ابتدا تفیفون برای ثبت گفتار نه موسیقی و در امورمورد استفاده قرار می گرفت سپس در سال ۱۹۴۰ عرضهنسخه های خانگی تفیفون جهت پخش موسیقی هم شروع شد، اما به دلائلی نتوانست به اندازهصفحات وینیل موفق باشد یکی از این دلائل کیفیت کمتر صدای تولید شده توسط تفیفون در مقایسه با صفحات وینیل بود با توجه به این که اکثر هنندان نیز با شرکت های تولید کنندهموسیقی در قالب وینیل قرارداد ه بودند، اان ارائهکارهای این هنندان با این انواع سردرد های میگرنی  فت اان پذیر نبود؛ از این رو اغلب آلبوم های منتشر شده برای تفیفون مربوط به خوانندگان نه چندان سرشناس بودند در دههشصت، تفیفون به طور محدود در نیز به فروش رفت، اما چندان موفق نبود و بیشتر در آلمان غربی مورد استفاده قرار می گرفت کارتریج های تفیفون تِفی نامیده می شدند و در سه اندازهمختلف ارائه می شدند کارتریج های کوچک ۱۸ دقیقه موسیقی ذخیره می کردند؛ حداکثر ظرفیت کارتریج های متوسط ۶۰ دقیقه بود و کارتریج های بزرگ نیز می توانستند ۴ موسیقی را ذخیره کنند در ویدئوی زیر می توانید نمونه ای از صدای پخش شده توسط این ابزار را بشنوید تماشای ویدئو در یوتیوبدر اولین بخش از این ویژگی های سردرد میگرنی مطلب نگاهی داشتیم به اولین تلاش ها برای بازتولید موسیقی توسط ابزارهای موسیقی خودکار؛ همچنین ابزارهای ذخیره سازی فیزیکی صدا را مورد بررسی قرار دادیم در قسمت بعدی نگاهی خواهیم داشت به دومین موج از ابزارهای ذخیره سازی موسیقی بیشتر بخوانید تمرکز ال‌ جی بر قابلیت‌های صوتی در جی تین کیو برترین یکیشن‌های مدییر ۲۰۱۸ ۱۰ برای پی سی جادوی صدا نگاهی به روند توسعه‌ ابزارهای ذخیره‌سازی صدا بخش سوم و پایانی جادوی صدا نگاهی به روند توسعه‌ ابزارهای ذخیره‌سازی صدا بخش دوم چرا اسپاتیفای نمی‌تواند تبدیل به نتفلیکس دنیای موسیقی شود؟


جادوی صدا: نگاهی به روند توسعه ابزارهای ذخیره سازی صدا (قسمت اول)